Nechali jsme syny (9 a 10,5) týden dělat, co chtěli a svěřili jsme jim
i finance. Byla to výborná zkušenost pro všechny…
Ahoj všem,
dnes bych ráda do deníčku zapsala „úkol“ z druhého týdne
kurzu – pro mě to bylo dát důvěru a předat odpovědnost za své
chování. Otázku důvěry a respektu vnímám jako zásadní, ráda bych to
uchopila jako příležitost k nastavení nového směru naší cesty.
Příklad nákupu školních pomůcek je skvělý, ale pár dnů po začátku
prázdnin by se to mým kritickým chlapcům (9 a 10,5l) mohlo jevit jako
špatný vtip…
Pak jsem si vzpomněla na slib, kterým jsem na jaře umlčela jejich
výhrady ke škole a povinnostem s ní spojenými. :„V létě vám kluci
dovolím jeden týden, dělat si úplně, co chcete, jo?“ Zabralo to a kluci
už plánovali, co všechno budou a taky naopak nebudou dělat. No a teď by se
to mohlo hodit jako projekt!
Takže rychle si ujasnit možnosti, podmínky, seznámit a alespoň
částečně získat lehce skeptického muže a v pátek večer, v klídku
u večeře nadhodit klukům.
„Kluci, víte jak jsem vám slíbila týden dělání si co chcete? Tak
teď by to šlo, co vy na to? Mohli bychom si to v sobotu všechno promyslet,
co byste chtěli dělat, kam jít, co vařit a domluvit a od neděle jít
na to…“
Zavládlo nadšení. Během soboty jsem jim vysvětlila, že mám v plánu
jim svěřit i finance (inspirace od vás) na celý týden pro celou rodinu.
Ujasnili jsme si, že si mohou dělat cokoliv, pokud tím neomezí někoho
jiného nebo nějak zásadně své zdraví.
Dala jsem jim sešity, kde si mohli psát, co by chtěli, potřebovali, ale
ty nakonec nevyužili. Zatímco starší syn měl výhrady, že nechce mít
zodpovědnosti dospělých, ale nechce ani, aby o všem rozhodoval mladší
brácha, mladší se toho ujal rád a jako první.
Svědomitě promyslel, co se bude vařit a společně jsme dali dohromady
seznam nákupu. Nakonec souhlasil i starší, zvlášť když jsme si
vysvětlili, že budu u všeho tak, jak mě bude potřebovat. Kluci se
domluvili, že první tři dny bude spravovat finance jeden, a pak ten druhý a
peníze si rozdělili a uložili.
V obchodě jsem pak byla spíš jako podpora, kluci spolu dávali věci do
košíku, zkoumali ceny a akce, drželi se seznamu a až ke konci lehce podlehli
kouzlu neomezeně dostupných sladkostí. Mysleli přitom i na malou sestru,
tátu i mě.
U pokladny mírné překvápko, účet byl vyšší, než původní plán.
„Tak to asi na zoo už nevyjde, ale nakoupili jsme parádně,“ říká
spokojeně mladší syn. Ještě by si zahráli minigolf u obchodu, ale tam
chtějí 500Kč zálohu na hole.
„Tolik tady nemáme, to je škoda,“ říkají smutně kluci, je mi jich
trochu líto, myslím, že by si zasloužili podporu.
„Měla bych pro vás návrh, mám tady 500Kč, to by mohla být putovní
rezerva. Tady byste ji mohli použít na zálohu holí a pak by mohla být jako
tajná pětistovka pro stav nejvyšší nouze a na konci týdne se mi zase
vrátí, co vy na to?“
„Co je to stav nejvyšší nouze?"ptal se starší.
"Třeba pojedeme někam vlakem, dojdou nám peníze a nebudeme se mít jak
vrátit zpátky“.
"Aha, tak jdeme pro ty hole."Asi hodinu hráli i s 3,5 letou sestrou minigolf
a my s manželem měli čas vychutnat si kávu a popovídat si.
Popisovat celý týden by bylo nadlouho, ale byla to výborná zkušenost.
Společně jsme se domlouvali, co bychom kdo potřeboval a chtěl, konečně
jsme třeba začali objevovat kešky (dlouho jsme o tom mluvili, ale realizace
vázla). Já najednou nebyla ten, kdo to celé pořád táhne, ale taky se
chvílemi veze, nabírá síly.
Na druhou stranu někdy bych raději dělala něco jiného, nebo nedělala
zrovna tohle, ale o to víc jsem si uvědomovala, jak jsou často děti
vlečeny okolnostmi a možná proto tolik oponují a kritizují.
Nakonec jsem zjistila, že mou důvěru mají právem.Vůbec nic hrozného
nevymysleli, kromě toho, že si občas nevyčistili zuby a některý den se
více dívali na filmy a šli později spát, fungovali v obdobném režimu,
jako předtím.
Nepotřebovali skákat ze střechy nebo pod vlak, chtěli si jen o sobě
rozhodnout sami a nedělalo jim problém respektovat třeba: „Šimi, já vím,
že bys moc chtěl jít hledat kešku k rozhledně, ale Stellinka by tam už
nedošla, mohli bychom to prosím nechat na zítra?“
Včera – o týden později při večeři jsem nadhodila, že nám končí
týden dělání si co chci, tak jak by to zhodnotili. Ocenila jsem jak do toho
šli a jak zodpovědně se postavili k vedení financí, ale třeba
i k plánování jídla, programu – s ohledem na možnosti druhých a
taky, že když jsem je požádala o pomoc, tak mi pomohli. (péče
o mladšího sourozence, chystání věcí na výlet, úklid…)
Ocenil je i můj muž, který do začátku tomu moc nedával. Kluci byli
spokojení s týdnem i sami se sebou, a to i přesto, že nic převratného
v tom týdnu nezažili. Byl složený s hromady příjemných maličkostí,
sdílení a domluv a taky byl prostý moralizování, příkazů,
podmiňování, zvýšeného hlasu a opakování pokynů.
V tom vidím převratnost já. Věřím, že se mi ji podaří vnést do
každodenního života.