Zkoušely jsme s dcerkou (3,5) školku před rokem a vzdaly jsme to. Teď
jsme to zvládly
Píšu takové své vnitřní AHA, zároveň to třeba někomu pomůže a
taky díky Nevýchovo.
Dcera má 3,5r. Školku jsme zkoušeli před rokem, kdy byla ráda s dětma,
chtěla si hrát. Přihlásila jsem ji do lesní školky, ke své kamarádce, do
prostředí, které znala (chodily jsme tam do klubíku) a s dětma, které
běžně vídáme, jen na dva dny v týdnu.
Vzdali jsme to čtvrtý den, druhý týden. Brečela tak, že jsem cítila,
že to není v pohodě, i když jak jsem odešla, byla veselá, upovídaná,
s dětma, kamarádka mi vždycky hned napsala, že cajk a poslala fotku. Ale to
loučení nebylo ok. Brečela už od snídaně. Máme ještě mladšího syna,
tak jsme školku zrušili a byli jsme doma všichni.
Když se v zimě řešil zápis, tak dcera prohlásila, že do lesní
školky nechce (další z „matka si naplánovala“), byly jsme se podívat
i ve spádové školce a to nadšeně kývala, že super.
První den pohoda. Druhý den taky. Třetí prohlásila, že chce ve školce
zůstat na spaní. Ve čtvrtek byla doma, měla jít na plavání, poprvé sama,
nechtěla jsem, aby toho bylo moc.
V pátek slzy při loučení, ale slib, že hned po obědě přijdu a výzva
učitelky, že půjdou nalít rybičkám, co mají ve třídě, vodu, zapůsobil
a odešla jsem bez jejího breku. Říká, že ve školce se jí něco líbí a
něco ne.
A já, ač jsem ještě doma se synem, cítím, že moc chci věnovat
nějaký čas jemu samotnému a že přestávám být pohodová matka,
volnější dopoledne jsou jak lázně, takže školka prostě být musí
v rámci zachování psychického zdraví. Navíc chci začít pomalu návrat
do procesu.
Dneska ráno byl velký brek už u snídaně. Pak se uklidnila. Sbalily jsme
fotky (používal jsme už dřív s hlídačkou), vybrala si jeden můj
náhrdelník (kalcit na kůži, takže splňuje školková pravidla), do toho
jsem schovala pusinky a objetí.
Před školkou začala zase brečet, sedly jsme na chvíli na lavičku,
tulila se a brečela, že jí bude smutno. A já nevěděla, co mám dělat.
Věděla jsem ale, že ve školce netrpí, jen si musí zvyknout (hůř snáší
změny a potřebuje pravidla a režim).
Ale bylo mi smutno a nebyla jsem si jistá, že ji v tomhle stavu zvládnu
ve školce nechat. A pak mě napadlo (AHA), se zeptat, jestli potřebuje
brečet „ano“ a zvládneme to i s brekem? „jo, zvládneme, jen budu
brečet“.
Ve dveřích do třídy brečela zase, držela si náhrdelník, říkám
„tak pusu, objetí a půjdu, jo?“ „jo“, dala mi pusu, objala a sama se
otočila a šla do třídy. Chvíli ještě brečela, pak utřela slzy, napila
se, vytáhla nějakou knížku a vesele ji ukazovala učitelce. (Do třídy
je vidět)
Odpoledne hlásila, že to dneska bylo super. A já jsem strašně ráda,
že jsme to zvládly. A že to, že brečí nutně neznamená hned zpátečku.
Ale „jen“ prožívání emocí.
Takže díky. Byla jsem vlastně klidná, protože jsem tomu rozuměla.
A překvapilo mě, že to nemusí být bez breku.
PS: U toho jsem měla ještě toho mladšího. Obdivuji jeho moudrost, kdy
pozná, že mi má dát čas a prostor řešit sestru. Skoro jsem o něm
nevěděla…