Oběd s dcerou a vnoučaty byl dřív stres pro všechny. Dnes se
v klidu najíme
Dobrý den, jsem velkým pozorovatelem mé dcery a její nevýchovy. Včera
jsem za nimi byla a to co jsem tu prožívala, mne naplnilo velkou radostí.
A protože stížnostmi se prohýbají pulty a radost je nedostatkovým
zbožím, moc ráda se o ni podělím i s vámi.
Neviděna, pozoruji z úkrytu dceru s dětmi. Všichni pestře oblečeni,
jen září. Ale je tu i něco jiného, co je prozařuje. Uvolnění, lehkost,
sounáležitost. Jaký dar být přítomna té proměně. Plížím se za nimi a
pak je překvapím…baf!
Objímání, radost ze setkání. A už se jdeme společně naobědvat.
Oběd dle starého scénáře: napomínání, upozorňování co se nesmí, co
má, děti fňukají, že to nechtějí, nechutná jim to, hněv,
podráždění, jídlo ve stresu pro všechny.
Teď si v klidu vyberou čočku a jdeme ke stolu. V klidu se usadíme a
děti mají za chvíli snědeno a já jdu pro další talíř. Maminka se
podivuje, že doma čočku nechtějí. Bez jediného napomenutí, křiku se
najíme a jdeme koupit bačkůrky.
Dříve tisíce námitek, že se jim do obchodu nechce, vztekání, všichni
zpocení. Teď si starší zkouší botičky, prochází se, vybírá, které se
jí líbí a upozorňuje, že se vyzouvají. Mladší si našel stavebnici a
hraje si.
Odcházíme z nákupu. Co tu chybí? Napomínání dětí. Co přibylo?
Velká tolerance a snaha naslouchat přání druhého.
Jsme doma. Děti nahází své oblečení na hromadu. Začnu jaksi
automaticky věci třídit. Přijde dcera a zastaví mne: „Mami, nedělej to.
Je to pokojíček dětí a oni ví, že je to jejich pořádek. Ať si to potom
uklidí tak, jak si to představují.“
Starší se snaží skočit do řeči tak, jak to dělala vždycky, aby na
sebe upozornila. Dcera jí v klidu řekne. „Teď mluví babička.“ Vnučka
ztichne a čeká, až domluvím.
První sníh a tak jdeme bobovat na kopec. Jeden pekáč, dva igelitové
pytle s polštářem. Vnuk chce pekáč, sveze se a pak vnučka. Když se
dohadují, začnou si počítat… „Já 2X a potom ty.“ Bez hádek, křiku
vztekání, pláče.
Dcera už nestojí na kopci, aby měla vše pod kontrolou a nepoukazuje na
možná nebezpečí, nesnaží se chránit a vést, ale sedá na pytel a
závodí s dětmi, kdo dojede nejdál.
Zase je tu, ta malá holčička, plná radosti, smíchu, co bere život jako
velkou hru a tak si hraje. A já na kopci, se slzami v očích. Má holčička
je zase tou, co byla. Nic z toho se neztratilo. Jen bylo zadušeno vrstvou
příkazů, zákazů, nařízení.
Námi jako rodiči i celou společností, kde se klade důraz na
poslušnost, zařazení do mašinérie nesvobody, manipulace, určování
směru, bez ohledu na potřeby a přání druhého.
Mé dítě se krůček po krůčku vyvazuje ze zažitých, zkostnatělých a
nefunkčních vzorců, přežívajících celé generace. Přečetla jsem stohy
knih, prošla desítkami seminářů, prošla si životem dítěte, ženy,
manželky, matky, babičky.
Mým největším učitelem však byl a je samotný život. Pod nánosem
převzatého, předávala jsem dál. Snažím se shodit ten balvan nefunkčního
a ukazovat směr dětem. Jenže jim chybí můj vlastní prožitek. Má
zkušenost, která se bohužel předat nedá. Ta se musí prožít.
Pak ke mně přišla nenápadná vlna s názvem „Nevýchova“. Okamžitě
mne svou krásou uchvátila a já ji nabídla dceři. A protože nastal
správný čas, usedla k ní. Její radostná jízda však není jen její.
Přibrala své děti i zbytek celé rodiny.
Ta vlna v sobě totiž ukrývá velké tajemství, které ne každý hned
prohlédne. Smete každého, kdo se k ní přiblíží. A než se naděje,
sedí na té vlně bezbřehé svobody, radosti a lásky bez podmínek.
Sedíme na ní a kocháme se tou nalezenou krásou. Krásou, která tu vždy
byla, ale my na ni už zapomněli. Krása života, radost a láska, která je
ukryta v každém z nás.
Děkuji, že jsem byla přizvána a mohu s vámi plout.